Fabel gaat verder waar storytelling eindigt 

Storytelling gaat over hoe je een verhaal brengt. De vorm, de manier waarop inhoud en personages (of het gepersonifieerde) zich ontwikkelen en wat het herkenbaar maakt. Meestal wordt daarbovenop nog een retorisch sausje gegooid. Eerlijk is eerlijk: daar wordt het ook echt beter van. Maar is het daarmee af?

Je kunt nog veel meer doen om je publiek te raken. Zeker voor verhalen die ‘live’ gepresenteerd worden. Bijvoorbeeld door te onderzoeken hoe je met storytelling de zintuigen van mensen aanwakkert. Of door je bewust te zijn van de waarden die in je verhaal voorkomen en je eigen relatie ermee. Dit draagt zeker bij aan het enthousiasme waarmee je het vertelt.

Hoe sta je er eigenlijk bij als je je verhaal vertelt? Kloppen je houding en je toon met de boodschap die je brengt? En wat dacht je van de locatie waar je het opvoert? Kloppen de plaats en ruimte met wat je met je verhaal uitstraalt? En past je verhaal bij je publiek? Welke persoonlijke eigenschappen kun je inzetten om je effect te vergroten?

Voor online verhalen of manuscripten gelden specifieke richtlijnen. Maar ook hier is de Fabel-aanpak grotendeels toe te passen. Want uiteindelijk komen de vijf elementen uit de Fabel-aanpak áltijd aan bod!

Lees direct meer over de masterclasses storytelling en presenteren.

Comments are closed.