Beeldende taal en de kracht van ‘stel je voor’…

Door Alexandra Smith • In Blog, Geen categorieGeen reacties

Beeldende taal

Beeldende taal, hoe ziet dat eruit?
Stel je voor dat je op een dag wakker wordt met een verdwaald gevoel. Je herinnert je niets over je leven. Het eerste wat je ziet is een vreemd wit plafond. Het naar bloemetjes ruikende dekbed met rode dekbedovertrek kun je niet plaatsen. Aan de muur hangt een fotolijstje met gouden frame. Het lachende stel dat erop staat afgebeeld – sportief gekleed bovenop een berg – doet geen belletjes rinkelen. Naast je hoor je iemand ademen en langzaam draai je je om. Je ontdekt dat de man op de foto naast je ligt en nog slaapt. Warrige, blonde pieken wijzen alle kanten op. Zijn ontspannen gezicht kan de fijne rimpels rondom zijn ogen niet verhullen. Diep van binnen voelt het enigszins vertrouwd, maar toch herken je hem niet. Sterker nog… wie ben je zelf eigenlijk?

Activeer je voorstellingsvermogen

Misschien ben je benieuwd naar hoe dit verhaal verder gaat. Of niet. Wat in ieder geval gebeurde, is dat je het voor je zag. En dat is precies de kracht van “stel je voor”. Als je een verhaal met deze woorden begint, activeert het je je eigen voorstellingsvermogen en pas je van nature het show don’t tell-principe toe. Het mooie is dat je publiek het ook voor zich ziet en dat is natuurlijk precies de bedoeling. Want als mensen beelden voor zich zien, transporteren ze sneller naar de wereld van je verhaal. Ze zullen dan ook eerder iets bij je verhaal kunnen voelen. En dat is wat je wil. Je verhaal blijft hangen, dankzij het gebruik van beeldende taal.

Beeldende taal: betrek je publiek in een nieuwe wereld

In fictie is het gebruik van beeldende taal meer regel dan uitzondering. In non-fictie kom je het iets minder tegen en in presentaties en zakelijke teksten zelfs een heel stuk minder. Zonde, want je wil toch niet dat mensen jouw verhaal direct van zich af laten glijden? Vanaf nu weet je in ieder geval hoe je je eigen voorstellingsvermogen en dat van het publiek aanwakkert: Door een verhaal te beginnen met ‘stel je voor.’ En als je eenmaal klaar bent kun je ‘stel je voor’ altijd weer eruit knippen. Het heeft dan immers zijn doel al bereikt.

Kortom, wil je voorkomen dat je publiek in slaap valt bij een zakelijk verhaal en ze wakker laten worden in een wereld waar ze alles over willen weten? Stel (het) je voor…

Dat is alles wat daarvoor nodig is.

PS: Meer weten over storytelling? Voor de masterclass storytelling op 12 december is nog één plekje over! Nuttig en voor iedereen toegankelijk. Geef je direct op en sluit 2018 af met een knallende pitch, presentatie of ander verhaal. 

Geef een reactie