Tweet jij wel duim stoppend genoeg?

Door Alexandra Smith • In BlogGeen reacties

Alexandra twitterduimVeel bedrijven vinden Twitter een must, maar hoe doe je Twitter eigenlijk goed? De meeste bedrijven weten dat je niet alleen een zendmedium moet zijn, beleefd moet blijven enzovoort. Af en toe diensten en producten verkopen is misschien oké, maar voelt al snel hinderlijk.

Je wil als bedrijf ook regelmatig iets relevants of interessants tweeten. Maar dit laatste lijkt toch niet zo makkelijk en kan volgens expert Ashley Vinson* altijd beter. Zij leerde mij eind 2016 in een interview drie dingen die belangrijk zijn als je op Twitter zit.

Tweet inhoudelijk

Twitter is een medium dat wordt gebruikt door mensen die bepaalde interesses hebben. Probeer dus te tweeten wat inhoudelijk op de interesses van je volgers aansluit. Het is niet interessant dat je naar de wc gaat. Maar wel dat je een blog schreef over het geheime ingrediënt van storytelling bijvoorbeeld, zeker als in jouw profiel staat dat je een storyteller bent en je volgers hiervoor interesse hebben.

Tweet duim stoppend

Duim stoppende tweets zijn tweets waarbij je doelgroep tijdens het scrollen de duim gebruikt om te stoppen met scrollen. Ze zien iets in je tweet wat een enorme trigger voor hen is om (mogelijk) verder te lezen. Het is dus naast het feit dat je relevante informatie tweet ook slim om na te denken hoe je deze informatie in tweets formuleert. Is het actueel, interessant, relevant, baanbrekend, leerzaam of zet het direct aan tot actie?

Tweet succesvol

Succesvol tweeten betekent niet zo veel mogelijk clicks krijgen. Zelfs niet voor elkaar krijgen dat mensen daadwerkelijk een video gaan bekijken. Het gaat vooral over de frequentie. Als je tweets vaak genoeg interessant of “duim stoppend” zijn maar toch niet allemaal even vaak worden gelezen, kun je nog steeds succesvol zijn. Want, zo wijst onderzoek uit, tweets zijn net als traditionele reclame: alleen al het zien van je tweet genereert impact. Dus voldoende exposure door tweets leidt uiteindelijk tot meer sales. Je doelgroep leest niet altijd wat je meldt, maar als ze je regelmatig voorbij zien komen en ze in ieder geval af en toe iets lezen slaan ze in hun achterhoofd op dat ze bij jou moeten zijn voor (jouw dienst of bedrijf). Blijf dus in beeld!

* Eind vorig jaar interviewde ik Ashley Vinson, toen nog Head of Brand Strategy Twitter Benelux. Het was in het kader van Akzo Nobel’s expert speakers program voor communications, een reeks webinars bedoeld om de kennis van professionals bij te spijkeren. Hieronder kun je een samenvatting van vijf minuten terugzien.

 

Making the most of Twitter from AlexandraSmith on Vimeo.

 

Geef een reactie