Storytelling: waarom bedrijven verhalen moeten vertellen

Door Alexandra Smith • In Geen categorieGeen reacties

Dit volgende filmpje van Google laat goed zien hoe je een verhaal kunt brengen dat raakt zonder dat het commercieel wordt, ondanks dat het alle voordelen van Google inclusief hun kernwaarden toont. Storytelling verkoopt, want mensen houden van verhalen.

Dus stel, je bent een bedrijf en je wil storytelling inzetten. Waar vind je dan verhalen en wat is het beste kanaal voor het communiceren van ze? Zeker kleine bedrijven hebben niet altijd een afdeling communicatie of een marketeer. En als zelfstandig ondernemer zonder personeel heb je al helemaal genoeg aan je hoofd: acquisitie, mails afhandelen, opdrachten verwerken, de administratie enzovoort. Misschien heb je wel geen tijd of zin voor het produceren van verhalen en is er geen budget om iemand daarvoor in te huren. Onherroepelijk rijst dan de vraag: waarom moet je eigenlijk verhalen communiceren?

Verhalen verbinden

Heel simpel: omdat het verhaal dé manier is om je te verbinden met je doelgroep c.q. klant. Tenminste, als je het op de juiste manier doet. En dat betekent dat je nadenkt over de problemen van je doelgroep. Of nadenkt over waarden en idealen die je met jouw doelgroep gemeen hebt. Of stilstaat bij de verlangens of wensen die je doelgroep heeft. Uiteindelijk gaan alle verhalen over wat mensen van ze kunnen leren. Jij leest nu dit blog omdat je ofwel de wens hebt om aan storytelling te doen, ofwel het probleem hebt dat je niet weet welke verhalen je moet vertellen of op welke manier 😉

Storytelling gaat over mensen

Maar hoe stop je het in een verhaal? Wat is überhaupt een verhaal? Een verhaal dat vooral informatie betreft of een opsomming van feiten is geen storytelling. Want storytelling gaat over mensen die een doel nastreven of een oplossing voor een probleem zoeken. Elke dienst of product gaat uiteindelijk over wat het betekent voor de eindgebruiker, de mens. Als je naar commercials kijkt, zie je bijna altijd mensen erin. De verbindende kracht van storytelling werkt ook het beste als het over mensen gaat. Want wij herkennen ons in mensen, niet in dingen. Als ik een oplossing zoek voor het ontkroezen van mijn krullen, vind ik het interessant om een verhaal te lezen van iemand die last heeft van kroezige krullen en een manier vindt om er blijvend van af te zijn. Een opsomming van feiten raakt me niet. Een verhaal wel.

Waar vinden bedrijven verhalen?

Voor een bedrijf geldt dat er ontzettend veel verhalen zijn. Aan de ene kant heb je de testimonials van klanten. Aan de andere kant verhalen van nieuwe producten of diensten. Maar ook verhalen van het bedrijf zelf: over de uitvinder van een product, de oprichter van een bedrijf of over een medewerker. Elk mens heeft een verhaal. Maak een rondje door het bedrijf en je komt genoeg verhalen tegen om over te schrijven of om te filmen. En dan is natuurlijk de ultieme vraag welk medium geschikt is voor welk verhaal.

Je verhaal bepaalt het medium

Social media leent zich uitstekend voor testimonials van klanten (des te sterker als ze uit zichzelf dergelijke verhalen produceren op platforms die jij beschikbaar stelt). Van nieuwe producten of diensten kun je how to-filmpjes maken of blogs schrijven. Verhalen over de oprichter of over medewerkers kun je in nieuwsbrieven, bedrijfsmagazines of je website kwijt en verder kun je altijd laagdrempelig informatie posten op social media. Let hierbij op dat het zo min mogelijk overkomt als ‘reclame’. Ben je niet zo’n schrijver? Tegenwoordig is het helemaal oké om met je smartphone filmpjes te maken of vlogs. En vergeet niet dat foto’s ook een verhaal vertellen. Pakkende zin erbij: klaar.

Mijn verhaal

Ooit schreef ik een boek over hoe ik in 100 dagen uit de crisis kwam. Het was een eerlijk verhaal van een echte zelfstandig ondernemer, namelijk ikzelf. Andere zelfstandig ondernemers vonden mijn worstelingen zo herkenbaar dat ze mij gingen mailen met hun eigen verhalen. Ik kreeg zelfs coachingaanvragen en werd ondernemerscoach. Wat ik leerde? Als je een verhaal naar buiten brengt, wordt jouw verhaal het verhaal van anderen. Omdat ze zich in je worsteling herkennen en van je oplossing willen leren. En dát is de kracht van storytelling.

 

Geef een reactie