Stel, je bent een bedrijf met een verhaal. Wat is dan echt belangrijk als je dat verhaal over wil brengen? Toets je verhaal in ieder geval op de volgende drie punten.
- Maak het waardevol: Kan je doelgroep of publiek voelen waarom het voor hen interessant is? Verleid met universele of specifieke waarden waarmee je doelgroep zich kan identificeren of vertel in het verhaal waarom het iets voor hen oplost.
- Maak het boeiend: Spreek waar mogelijk de zintuigen van je doelgroep of publiek aan en prikkel zo hun verbeelding. Kunnen ze wat je vertelt voor zich zien, ruiken, proeven, voelen en bijna aanraken? Als je een ijsfabrikant bent, laat ze het ijs dan op hun tong voelen smelten en vertel tot in detail wat het effect is van de nasmaak.
- Maak het overtuigend: Walk the talk. Denk aan het Volkswagenschandaal dat absoluut in strijd is met de kernwaarden “verantwoordelijkheid” en “duurzaamheid” van Volkswagen. Zorg dat je verhaal niet tegenstrijdig is met de kernwaarden van je bedrijf. En als je iPhones verkoopt ga je natuurlijk niet bellen met een HTC!
Actueel: Vorige week stond ik met een interview in het magazine Quality in Meetings, waarin ik meer vertel over het belang van waarden in verhalen. Lees het interview hieronder.
Pingback: Inspireren met een verhaal: Storytelling voor leiders - FabelFabel
Pingback: Is je werkflow weg? Mooi! | 100 dagen dankbaarheid
Pingback: Storytelling: waarom bedrijven verhalen moeten vertellen - FabelFabel