Echte helden vertellen ‘me too’-verhalen

Door Alexandra Smith • In Geen categorie1 Reactie

AlexandraSmithPresentatieUitmarkt_rechtenvrijEen goed verhaal is een overstijgend verhaal. Dat betekent dat het verhaal van één persoon het verhaal van een hele groep mensen wordt. Of het verhaal van iedereen, als je het extreem goed doet.

Klinkt interessant, maar hoe werkt dat dan? Een individueel verhaal wordt het verhaal van velen als het voor die groep herkenbare situaties of problemen bevat én onderliggende specifieke waarden heeft. Elke film, boek, lezing, lyric of voorstelling bevat ze. Hoe goed jij het verhaal vindt, wordt mede bepaald door je eigen waarden.

We zijn een sexy heldin
Als je bijvoorbeeld niet van kleding houdt, zul je een blog van een fashion blogger misschien niet snel lezen. Maar stel nu dat die blogger schrijft dat ze voor haar neus een zakkenroller aan het werk zag en de zakkenroller prompt liet struikelen met behulp van haar net aangeschafte louboutins? De naaldhakdragende blogger wordt een sexy heldin. Ze deelt twee herkenbare waarden van een grote groep mensen, namelijk “gij zult niet stelen” en “we moeten elkaar helpen”. Of, als je een derde wil toevoegen, “fashion lovers zijn helemaal geen leeghoofden, ze vinden menselijke betrokkenheid belangrijker dan kleding”. Of, als je een vierde wil toevoegen, “we zijn allemaal verantwoordelijk voor het voorkomen van misdaden: de maatschappij, dat ben jij.” Enzovoorts.

Me tooo!
Diep in ons hart willen we graag aansluiten bij anderen en daarom zijn we continu op zoek naar mensen die vergelijkbare ervaringen hebben. Of dezelfde dingen belangrijk vinden, dezelfde waarden delen. We willen graag zeggen: ik óók. En er dan het liefst nog even een Amerikaanse knuffel op laten volgen (hoewel dat in nuchter Nederland soms onwennig aanvoelt). We willen ‘me too’-verhalen horen, bij voorkeur elke dag. Zodat we ons zelfbeeld regelmatig bevestigd zien. Hé gelukkig, ik ben niet de enige die 1 x per maand met een grote zonnebril het bos intrekt om met een stok al mijn frustraties te uiten op een boom. Ik voel me een stuk beter nu ik weet dat ik niet de enige ben die ’s nachts de wasmachine laat draaien zonder me af te vragen of de buren het niet zullen horen. Me toooo, me tooo!

Gij zult inspireren
Kortom, wil je dat jouw verhaal het verhaal van een hele groep wordt? Zorg dan dat je er waarden in stopt die herkenbaar zijn voor die groep. Wil je een herkenbaar verhaal vertellen? Empathie opwekken? Zorg dan dat het een groot ‘me too’-gehalte heeft. Met de billen bloot dus. Succes daarmee.

Meer weten over waarden en storytelling? Doe 27 augustus of 3 september mee aan de Masterclass Presenteren Intensive in Amsterdam of bekijk andere storytellingtrainingen.
Schaf hier mijn ultieme ‘me too’-verhaal aan: 100 dagen dankbaarheid, dagboek van een zzp’er in crisistijd. Het leverde me veel ‘me too’-mails op van andere zzp’ers en het enige wat ik hoefde te doen is te praten over alles waar ik me voor schaam. 
Boek mij als spreker

Boek mij als spreker!

 

 

 

 

 

 

 

 

One Comment

  1. Pingback: Drie voorwaarden voor een geloofwaardig verhaal - FabelFabel

Geef een reactie