Vertel enthousiast over je tegenslagen

Door Alexandra Smith • In Blog1 Reactie

 

‘Wie is er wel eens op een website geweest waarop onduidelijk was wie het bedrijf heeft opgericht?’  Ik hou mijn adem in en probeer mijn balans te bewaren op mijn hakken die gevaarlijk wiebelen op de gatenrijke traptreden. Om mij heen zie ik nieuwsgierige blikken van bekenden en onbekenden.

Het is de nieuwjaarsborrel voor ondernemers van HNK Rotterdam. Vandaag is de boeklancering van 100 dagen dankbaarheid, dagboek van een zzp’er in crisistijd. Het boek gaf zzp’ers in crisistijd een gezicht en kreeg daarom veel media-aandacht. Bijna alle aanwezigen kochten het. Daarmee was het bewijs geleverd: verbinden doe je met een persoonlijk verhaal, waarin je niet alleen successen deelt, maar ook tegenslagen.

Het persoonlijke moet naar de voorgrond
We zijn 1,5 jaar verder en ik ben nog meer gesterkt in mijn opvatting. Zzp’ers, die vaak het gezicht zijn van hun eigen bedrijf, kunnen nog meer dan grote bedrijven hun persoonlijke verhaal kwijt. Maar wat zie je vaak op de website van eenpitters? Een saai verhaal over hun diensten en producten. Wie ze zijn, wat hun passies zijn of hoe ze ertoe gekomen zijn om hun bedrijf te starten, is onbekend. Ook bij pitches bij opdrachtgevers verdwijnt “het persoonlijke” naar de achtergrond, waardoor de presentatie zo zakelijk wordt dat het zijn charisma verliest. Dat kan en mag anders.

De afgelopen maanden ontving ik ontroerende e-mails van lezers van mijn boek. Ze vonden het herkenbaar en inspirerend en mijn worsteling en enthousiasme sterkte hen om óók hun bedrijf succesvoller te maken. Na het schrijven van mijn boek zijn er dus twee dingen die ik geleerd heb als het gaat om “verbinden” en “mensen raken”.

1. Durf kwetsbaar te zijn: laat de worsteling zien
Of je nu een speech geeft of een boek schrijft, een compleet verhaal bevat altijd een worsteling. Een persoon met alleen maar succes is saai. Dat noemen we in schrijversland een slecht uitgewerkt personage (of, anno nu: een Facebookpersonage). Toch kom je op internet zat verhalen tegen die slechts over successen gaan. Daarom noem ik “tegenslag” ook wel eens het onderbelichte ingrediënt in storytelling. Als je mensen wilt raken met je verhaal, moet je meer van jezelf laten zien. Succes én tegenslagen tonen dus.

2. Enthousiasme is besmettelijk
Vertel je verhaal met enthousiasme. Enthousiasme verslaat geld, macht en invloed. Dus of je nu een spreker of schrijver bent: zorg er in eerste instantie voor dat je zélf enthousiast bent over je eigen verhaal. Enthousiasme is bovendien een goede graadmeter. Als je het namelijk niet bent, kun je je direct de vraag stellen hoe dat komt. Is dat om je gevoelsmatig iets mist in je eigen verhaal? Sta je misschien stiekem zelf niet achter je eigen bewering? Of heb je bepaalde vaardigheden niet goed onder de knie? In alle gevallen kun je dat oplossen. En als het je zelf niet lukt, kun je anderen om hulp vragen.

Zorg dus dat je verhaal op alle niveaus klopt voordat je het naar buiten brengt én vertel enthousiast over je eigen tegenslagen. Zo inspireer je en verbind je je met je doelgroep!

Alexandra Smith schreef ‘100 dagen dankbaarheid, dagboek van een zzp’er in crisistijd.’ Haar boek ging online verder en kreeg een vervolgserie in nrc.next. 

Dit blog werd eerder gepubliceerd in augustus 2014. 

One Comment

  1. Pingback: Tweet jij wel duim stoppend genoeg? - FabelFabel

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: