Creatief je boek pitchen

Door Alexandra Smith • In Blog, Geen categorieGeen reacties

BlogbeeldCreatief je boek pitchen.

Dat is soms dus nodig! Als jij denkt vernieuwend te zijn door te spelen met vorm, past het voor een uitgever al snel niet meer in een hokje. Het gevaar: ze durven het niet aan om je boek uit te geven.
Logisch, want ze kunnen het niet in een duidelijk genre plaatsen.

Een voorbeeld is het tweede boek waar ik nu aan werk en dat ik in 100 dagen afschrijf. Het gaat over zzp’erschap in crisistijd. Ik dacht een niet-saaie vorm te kiezen: een dagboekverzameling columnachtige, anekdotische stukjes. Een kijkje in de keuken van de ervaringsdeskundige. Een boek dat ik van een collega-zzp’er graag had gelezen om erachter te komen hoe die het hoofd boven water houdt.

Maar uitgevers weten zich er geen raad mee. Wel hebben ze interesse in mijn thriller. Dus nu zet ik het boek maar deels online en test ik de lezer. Het woord is aan u: hot or not? Lees hier een voorproefje.

Het boek komt in ieder geval zeker uit en het blog blijft na publicatie in de lucht. Zo kunnen lezers na het boek online verder lezen hoe het deze zzp’er vergaat.

In crisistijd is het belangrijk om creatief te zijn. Uitgevers willen steeds vaker op zeker spelen. Auteurs raken ontmoedigd of gedwongen hun verhalen op een andere manier te verkopen. Ik hoop dat zij net als ik de moed niet opgeven. Het zou jammer zijn als de lezer voor papieren boeken alleen kan vissen in een voorgeselecteerd netje van uitgevers. Hopelijk inspireert mijn boekproject andere schrijvers om lekker creatief te blijven!

 

 

 

Geef een reactie